CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 27, 2013

travelog day 3 #Luxor part 1

ok. sambung journey aku pada hari ketiga.
dah settle melawat aswan and abu simbel, kami gerak ke luxor.
sampai kt luxor tu dah malam jugak la. dalam pukul 9 kalau tak salah.
sampai ja luxor, terus check in hotel.
kat luxor ni, kami amek 2 hotel. so, satu bas kat Sunset Hotel, satu lagi bas kat hotel lain.
ustaz bagi kebenaran untuk sesiapa yang nak ronda ronda bandar luxor malam tu.
mula mula aku rasa semangat ja nak keluar jalan jalan.
tapi bila dah masuk bilik, nampak katil, segarkan badan semua, tetiba ja rasa berat kaki nak melangkah keluar. plus hotel tu ada tv.
bagi student atas laut (baca : oversea) yang takdak tv kat rumah macam kami ni, bila ada peluang jumpa tv tu, nak ngadap tv je lelama. even tak paham apa yang dibicarakan.
so, aku duduk bilik, ngadap tv. best je movie malam tu.
english movie ok. cuma subtitle dia arab.

aku ni spesis yang takleh ngadap tv. asal ngadap tv, kompem tv tu yang tengok aku balik.
dalam erti kata yang lain, aku wajib padam bila dah ngadap tv.
tu memang habit aku rasanya.
dari aku kecik lagi,
kalau nak tido, kena bukak tv dulu.
baru boleh lelap.
kalau tak, puas lah aku nak golek golek atas katil tu before boleh lelap.
ok stop. dah jauh sangat dah aku merapu ni.

sambung kisah perjalanan aku kat luxor. kitorang check out pukul 8 pagi. so, heaven sikit la nak tido lelama malam tu.
kat luxor ni, kami diberi pilihan untuk naik hot air balloon. sekepala 500EGP. aku dengan tengah berjimatnya, memang tak join lah kan.
dah la sesape yang join hot air balloon ni, kena gerak pukul 4 pagi.
aku nak bangun pukul 4 pagi? memang wassalam lah jawabnya.
dah sarapan semua, kitorang gerak pegi Valley of the Kings.

buat yang taktau tu, Valley of the Kings ni merupakan kawasan lembah yang terdapat banyak kawasan perkuburan firaun firaun dahulu kala.
ramses III lah, ramses IX lah, and ada jugak kubur/tomb of tutankhamun.
siapa yang tak kenal tutankhamun ni, sila bukak buku sejarah form 4.
tak salah aku, dalam tu ada.
kalau takdak, maybe aku yang bermimpi. eh.
dengan bayaran sebanyak 40EGP, kami hanya dibenarkan masuk 3 tombs ja.
entah hape yang kitorang masuk tu, aku lupa nak amek port.
sebabnya masa kitorang sampai ni, kiranya sama time dengan satu rombongan budak arab ni.
kalau orang arab yang jenis tertib lentik sopan santun tu, tak kisah la.
ni bak kata ustaz Rigal 'kekampungan' gitu.
serius baq ang.
masuk tomb tu dah ghupa masuk kelab malam.
bising yang tahap boleh pecah ear drum masing masing.
so untuk mengelakkan dari masuk tomb yang sama dengan diorang, kami amek route yang lain.
diorang gi kanan, kitorang gi kiri. diorang naik atas, kitorang turun bawah.
punya nak elak dari jumpa puak diorang ni haa.
sampai tak amek tau pun nama nama tombs yang kami masuk.

tapi kat sini tak dibenarkan sama sekali untuk amek gambar. even kamera pun kena letak luar.
so, korang tak dapek lah nak tengok gambar Valley of the Kings ni.
kalau nak tengok sangat, mungkin boleh mintak kat inche Google.
oh ya, kat Valley of the Kings ni jugak la, kami terjumpa sorang single dad yang sangat sweet.
masa tu memang tengah panas.
and terpaksa tunggu mini train untuk masuk ke dalam tu.
kebetulan masa tu memang tengah ramai tourists from other countries.
and tetiba ja tengok sorang mat saleh tu dengan anak dia tengah duduk kat pintu masuk.
mat saleh tu macam bengang kat tourist guide dia sebab anak dia tak happy.
kalau korang boleh tengok muka anak dia masa tu, memang nampak grumpy gila.
taktau la atas sebab apa kan.
then tengok cara mat saleh tu layan anak dia, pegangkan teddy anak dia, bagi anak dia minum semua, fuhh. cair beb.
suka gila tengok cara mamat tu treat anak dia.
rugi ja sebab tak dapat snap gambaq.

credit to inche Google.
setiap tomb tu kat bawah tanah.
so every time jalan kat laluan nak ke bawah tanah tu, ada lah ukiran dan lukisan kat dinding.
memang pure and ori dilukis masa zaman firaun dulu.
even still ada warna lagi,
Subhanallah, MashaAllah. masa tu memang sangat kagum la macam mana tempat yang dah berusia ribuan tahun, masih boleh kekal sampai ke hari ni.
memang betul lah Allah dah sebut dalam al-Quran :
''maka apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di bumi, lalu mereka memperhatikan bagaimana kesudahan orang orang yang sebelum mereka. mereka itu lebih banyak dan lebih hebat kekuatannya serta (lebih banyak) peninggalan-peninggalan peradabannya di bumi, maka apa yang mereka usahakan itu tidak dapat menolong mereka.'' [40:82]
cumanya yang tinggal kat sini just keranda firaun. mumia semua ada kat muzium Cairo.
and satu-satunya mumia yang tinggal adalah mumia Firaun Tutankhamun.
tapi nak masuk pegi tengok mumia tu, kena bayar 100EGP lagi.
so kami decide untuk tak pegi tengok pun.
masing masing dah malas nak bayar.

after Valley of the Kings ni, kami pegi singgah Alabasta.
Alabasta ni tempat jual hiasan yang diperbuat daripada batu.
ada granite stone lah, onyx lah semua.
kat sini tengok cara orang ukir batu.
lepas tu shopping shopping sikit.
aku beli satu jenis batu yang selalunya orang buat lampu.
aku plan balik nak buat aromatherapy.
semangat nak study lah katakan.
satu batu tu, harga dia 150EGP.
aku pakat dengan kawan aku, if amek dua, nak mintak 200EGP ja.
memang tak dapek lah kan.
pakcik tu mula mula bagi 270.
aku mintak 250.
mula mula dia taknak turunkan lagi.
sebab bak kata dia, gara gara aku mintak, dia turunkan 270.
kalau kawan aku tu mintak, dia tak bagi langsung.
heh. typical arab.
after dok buat aktiviti tawar menawar dengan pokcik tu, last2 dapat 250. jadi lah daripada takdak kan.

ni dia tengah mengukir batu hokeh. bukan mengukir kayu.

dia guna air untuk bagi batu tu lembut

proses nak buat lubang kat batu tu.

bermacam macam jenis batu

pokcik2 yang hebat dalam proses mengukir batu2.

ni dia tengah ukir nama kat batu tu kalau tak salah aku.

pakcik ni ukir batu tu jadi bentuk 'the key of life''

macam dah panjang sangat dah post aku kali ni.
ok lah. esok aku sambung part 2 pulak deh?
aku dah start sakit belakang.
so, time untuk golek golek sambil stretching belakang ni.
eh.

No comments:

Post a Comment