CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 27, 2013

travelog day 2 #abu simbel

ok. sambung balik bebelan aku pasal percutian aku hari tu.
second day ni, kitorang gerak gi abu simbel.
kena check out hotel pukul 3 pagi.
3 pagi okeh...!
penat semalam pun tak abeh lagi.
takpe. masing masing sambung tido dalam bas deh.
perjalanan dari aswan nak pegi abu simbel ni, amek masa dalam 3 jam jugak lah.
dah macam dari perlis nak pegi penang lah kan.

perjalanan pegi abu simbel ni, kitorang konvoi ramai ramai.
banyak bas. bas yang bawak tourists from other countries.
sepanjang perjalanan tu, memang masing2 tidoq ja lah.
include ustaz indon yang organize rehlah kali ni.
diorang tu lagi lah.
dengan tak tidur malamnya. sebab nak siapkan makanan kami semua.
memang tabik lah kat ustaz2 ni.
dalam pukul 8 pagi kot, kitorang sampai kat abu simbel temple.
abu simbel temple ni kira antara temple yang terkenal lah.
sebab apa tu, aku kurang pasti.

sampai2 ja, kitorang semua cari port untuk sarapan.
pihak organizer dah sediakan roti, cheese, jam, and telur rebus. then suka hati korang lah nak makan kat
mana pun.
tapi temple ni, banyak gila anjing.
tambah2 kami semua tengah makan, makin banyak lah anjing2 ni dok berkeliaran.
habis ja makan, semua berkumpul untuk masuk temple ni.

abu simbel temple ni terletak kat Nasser Lake.
Nasser Lake ni kira antara tasik buatan yang terbesar kat dunia.
kalau tengok dengan mata kasaq pun, boleh konpius ni tasik or laut.
sebab memang sangat luas plus air dia yang sangat tenang.
cumanya kat keliling tasik ni, diorang letak pagar sebab katanya dalam tasik tu sangat banyak buaya.
asalnya before ada tasik ni, kat bawah tu ada perkampungan semua.
tapi disebabkan pembinaan empangan, paras air naik dengan mendadak and terbentuklah tasik tu.
and abu simbel temple ni jugak sebenaqnya terletak kat dasar tasik tu.
tapi bila diorang nak bina temple, diorang terpaksa pindahkan temple tu.
cara pemindahan dia berbeza sikit compare to philae temple yang aku cerita before ni.
disebabkan abu simbel temple ni dibina or diukir from gunung, so pemindahan dia memang sangat susah and memakan masa yang sangat lama.
even masa dah ada tasik ni pun, temple tu still tak habis dipindahkan.
sampai pihak kerajaan mesir masa tu terpaksa bina benteng kat sekeliling temple tu untuk prevent gunung tu dari ditenggelami air.

Nasser Lake


abu simble temple ni dibina oleh Ramses II. kat sini kita boleh nampak dua temple.
satu temple tu dibina oleh Ramses II untuk dirinya sendiri and satu lagi, dibina untuk isteri Ramses II iaitu Queen Nefertari.
kalau korang nak tau pasal Ramses II dengan lebih lanjut, boleh la klik link ni.
aku malas nak cerita. heh.

ni temple yang dibina untuk Ramses II sendiri.
satu keistimewaan temple ni, adalah bilamana berlakunya sunrise, matahari akan terpancar kat 3 daripada 4 patung.
3 daripada 4 patung tu mewakili Ramses II, Amon-Ra and Ra-Horakhty.
satu lagi patung tu mewakili Ptah, God of Underworld.
patung Ptah ni tak disinari oleh sunrise sebab diorang percaya yang dia ni God of Underworld, so, dia akan kekal dalam kegelapan.
tapi peristiwa ni berlaku 2 kali setahun iaitu pada 22 Februari and 22 Oktober.
diorang kata tarikh tu bersempena tarikh lahir and coronation day of the king.

perasan tak salah satu patung tu dah hilang dia punya features?
kalau tak salah dari yang aku baca kat wiki, statue tu collapsed disebabkan earthquake shortly during its construction. and masa diorang nak pindahkan, diorang decide untuk biarkan statue tu macam tu.

the collapsed colossus

dua daripada 4 statues kat depan great temple of Ramses II





satu lagi temple yang dibina untuk isteri Ramses II ni iaitu Nefertari Temple.
temple tu dibina khas buat Hathor, goddess diorang.
temple ni kecik sikit la if nak compare to the Great Temple tu.

pintu depan Nefertari Temple

kami berenam =)

Power Rangers kononnya. =p

masing2 konon nak hiking. sekali kena halau dengan pakcik polis. 

dah habis pusing abu simbel, kami patah balik ke aswan. singgah kedai perfume.
kat sini kami berhenti makan and solat.
after settle semua, pekerja kedai ni buat demo untuk explain pasal perfume tu.
kat sini perfume semuanya pure. belum tambah alcohol or air.
jenama jenama macam guess, hugo boss, chanel no 5 semua tu, amek dari sini kalau tak salah.
tapi yang branded semua tu, depa dah tambah air. memang banyak buat duit lah kan.
ada jugak aromatherapy.
masa dia tanya siapa yang ada masalah sendi or sengal sengal badan, laju aje aku angkat tangan.
sekali dia mintak pekerja perempuan dia bawak aku pegi private place.
and guess what, dia urut belakang aku ni okeh..!
dah macam pegi rumah urut dah aku rasa.
tapi memang sedap gila ah dia urut. hilang abeh sengal sengal badan aku ni.
padahal minyak dia tu aku tak beli pun.
memang murah.
tapi aku tak rasa aku akan guna minyak tu.
membazir ja kan.
oh ya. kat kedai ni jugak, diorang tunjuk cara nak buat bekas minyak wangi yang kristal tu.
serius ohsem bila tengok diorang buat.

peralatan nak buat bekas kristal

proses nak buat bekas kristal

selesai urusan kat kedai perfume ni, kami gerak gi luxor pulak.
perjalanan yang mengambil masa 4 jam jugak kalau tak salah.
check in ja hotel, kawan kawan aku ajak gi jalan jalan bandar luxor.
tapi disebabkan kemalasan yang melanda, aku lepak ja kat bilik.
tengok tv.

ok. sampai sini ja bebelan aku pasal second day rehlah kali ni.
next entry, aku cerita pasal luxor pulak deh?


No comments:

Post a Comment