CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, February 7, 2013

kekuatan

alhamdulillah.
selesai final paper untuk sem 5.
bukak cuti ni, dah naik sem 6.
dah separuh jalan dah.
Allahu Allah.
cepatnya masa berlalu. T_T

okeh..!
sambung cerita.
aku kata hari tu aku nak tulis pasal ujian yang Allah bagi kan?
aku taknak cerita detail sangat.
tapi aku cerita secara ringkas supaya korang boleh amek ibrah from this story.

kita semua tau yang ALLAH akan menguji hamba yang disayangi-Nya dari pelbagai sudut.
susah, senang, pahit, manis, semua tu ujian dari ALLAH.
if kita mampu nak pandang semua sudut tu dan kaitkan dengan ALLAH, sangat indah sebenarnya.

nak dipendekkan cerita, ALLAH uji aku dengan cinta.
yes. cinta manusia.
kita semua tau cinta ini milik ALLAH.
cuma terkadang tu, kita lalai dengan cinta manusia.
sampai kita sanggup mengetepikan ALLAH.

4 tahun lepas, ALLAH kurniakan aku perasaan cinta terhadap hamba-Nya yang lemah dan hina ni.
tapi bilamana perasaan cinta ni tak berlandaskan cinta terhadap ALLAH,
membuatkan masing masing tewas dengan godaan syaitan.
aku rasa tak perlu aku ceritakan secara mendalam.
akhirnya perhubungan selama hampir 3 tahun ni, stop macam tu ja.
atas sebab yang biarlah kami dan ALLAH ja yang tau.

masa mula mula aku ditimpa ujian tu, jangan cakap lah.
dekat seminggu aku nanges sorang2.
rasa nak study pun, xdak semangat.
asal study ja, nanges.
asal nak tido ja, nanges.
asal nak makan ja, nanges.
dalam solat tu jangan cakap lah kan.
sungguh2 jugak aku nanges.
keja nanges ja aku. *cengeng gila*
aku rasa aku lemah sangat masa tu
dah la tengah study week.
boleh bayang tak tahap stress dan down aku tu macam mana?
rasa macam nak tido terus.
tanak bangun bangun lagi dah.

tapi Alhamdulillah, kat sini aku dikurniakan dengan sahabat sahabat yang sangat banyak membantu.
by the day aku dapat ujian ni, terus kawan aku ajak aku keluar.
pegi release tension kononnya.
kitorang lepak kat tepi pantai.
tengok kebesaran kejadian ALLAH.
masa tu rasa tenang sikit.
but still, aku terasa lemah.
terasa kekuatan tu takdak dalam hati.
dan masa tu, aku tergerak untuk keluar dari zon kesedihan tu.
aku mintak izin kawan aku tu untuk lepak kat rumah dia.
sebab aku tau, kalau aku dok sorang sorang, aku akan nanges lagi.
then kacau mood aku nak study.

dekat seminggu aku tido kat rumah dia.
dari situ, slow slow aku kumpulkan kekuatan.
but still, aku nanges jugak bila terfikir ujian ni.
aku rasa aku tak mampu nak face semua ni.
last last, aku whatsapp kakak naqibah aku.

aku : salam kak. hmm. dari mana kita nak dapatkan kekuatan dalaman? *gila loser soalan aku*
kak : tahajud. biiznillah. tahajud tu akan jadi viscious circle. and bila tengok dari aspek mujahadah atau lawan nafsu, hanya orang yang cukup kuat mampu bangun malam. biiznillah. dalam surah al-muzammil, ALLAH sebut ttg bangun malam, bina kekuatan.so, tu lah viscious circle dia. 
aku : hmm. bla bla bla.. *cerita pasal masalah aku*
kak : istighfar banyak2 dik. selawat banyak. banyak benda yang kita boleh belajar if kita mampu bersangka baik dengan ALLAH.berderet list ibrah yang kita boleh extract. tapi the most important and earliest step is to maintain our conciousness. camne? salah satu macam yang akak sebutkan. salah satu macam nas buat which is lari from that zone. u're the key holder kalau betul nak kuat. i'm sure u're stronger than u think u are. 

bila dapat ayat ayat ni from akak tu, terkedu kejap.
kekuatan tu ada dalam diri aku sebenarnya.
cuma aku ja yang tak pandai nak cari kekuatan tu.
Allah.. *nanges lagi*

then suddenly mesej dari along masuk.
padahal along taktau masalah aku.
along bagi kata kata semangat.
time tu memang rasa terharu gila
rasa nak pegi peluk along time tu jugak.
naik balik semangat aku nak study.

masa tengah study, dapat pulak kata kata semangat dari kawan aku.
''ketika menderita kita sukar menilai sesuatu perkara..setelah sabar barulah kita tahu bahawa apa yg terjadi punya hikmah tersendiri

- tuhan sedang menguji kita''
haa kau
mengalir terus air mata aku time tu.
aku fikir, ni semua dari ALLAH.
disampaikan melalui sahabat tersayang.
Alhamdulillah.

and aku fikir slow slow.
kenapa ALLAH uji aku macam ni.
yes. sebab salah aku sendiri.
sebab aku yang menjauhkan diri aku dengan ALLAH.
aku biarkan diri aku lalai degan cinta manusia yang sebenarnya cinta itu datang dari ALLAH jugak.
Astaghfirullah.

from that moment, memang aku nekad.
aku perlu kembalikan hati aku ni kepada ALLAH yang menciptakannya.
aku perlu serahkan hati ni pada ALLAH.
utamakan cinta Ilahi dan cinta terhadap Rasulullah.
ALLAH yang memegang hati kita.
ALLAH jugak yang berkuasa untuk membolak balikkan hati kita.
bila bila masa ja ALLAH boleh tarik balik perasaan sayang kita tu.
so kita serah segalanya pada ALLAH.
ALLAH tahu pada siapa Dia akan serahkan hati kita ni nanti.
ALLAH tahu pemilik yang berhak memiliki hati kita.

sekarang, ini matlamat aku.
untuk kejar cinta Ilahi.
datang Mesir ni, tuntut ilmu semampu boleh.
ilmu dunia, ilmu akhirat.
seimbangkan keduanya.

inshaAllah, bila kita yakin dengan Allah, kita akan lebih tenang nak menghadapi segala macam ujian yang ALLAH berikan.
ini prinsip aku.
yakin dan bersangka baik dengan ALLAH.
apa apa ja yang berlaku dalam hidup, kita sandarkan kembali pada ALLAH.
ujian itu dari Dia, dan Dia jugaklah yang memegang kunci penyelesaian segala masalah tu.
''Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..'' [2:286]
''Boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untuk kamu. dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk untuk kamu. Allah Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui..'' [2:216] 
pegang pada 2 ayat ni. *credit to farah lee*
inshaAllah, lebih mudah untuk kita terus bersangka baik dengan ALLAH.

aku tau aku bukan insan yang terbaik untuk tulis pasal ni.
tapi inshaAllah aku cuba untuk menjadi yang terbaik untuk diri sendiri.
cerita ni bukanlah untuk membuka keaiban sesiapa.
sekadar ingin berkongsi pengalaman, dan moga kisah ni mampu memberi ibrah kepada kawan kawan semua.
sama sama kita berubah supaya kita dapat mencapai tahap kemanisan iman itu sendiri.
inshaAllah.



p/s : quote dari kawan aku [konon nak bergurau] :-
''find me interesting? do contact my wali...'' =p















No comments:

Post a Comment