CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, February 24, 2013

travelog day 1 #aswan

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk aku cerita pasal percutian aku.
lawatan a.k.a rehlah kali ni, aku pegi banyak tempat. and semuanya terletak di bahagian southern egypt.
first tempat yang aku pegi adalah aswan.
so, as semua orang sedia maklum, egypt ni besar.
and perjalanan kami from alex to aswan mengambil masa hampir 1100km.
seribu seratus ye kawan kawan. bukan seratus sepuluh.
20 jam dalam bas.
tahap kekebasan kitorang tu, memang tak payah nak cakap la.
plus bosan.
20 jam tu keja tido, bangun, dengar lagu.
tapi kebanyakannya aku habiskan dengan tido.
lega gila kot dapat tido 20 jam tu.
bertolak dari alex pukul 5 petang. and sampai aswan pukul 12 tengah hari esoknya.
dah la sepanjang jalan tu aku tak makan sangat.
perut dah sampai masuk angin dah haa.
ok. stop dengan bebelan merapu.

first destination : philae temple.
kalau dah kat sinai dulu aku banyak pegi tempat tempat berkaitan Nabi Musa, kali ni aku pegi tempat tempat yang berkaitan pemerintah Mesir purba a.k.a firaun.
memang banyak lah temple yang ada kat bahagian southern egypt ni.
nak pegi philae temple ni, kena naik bot.
rentas sungai nil.

bot nak pegi philae island

antara barang2 yang orang nubian jual

sungai nil

philae temple


mister Ali
cuba tengok awan tu. Subhanallah. cantik kan? (=

jeti kat philae island


ni kira main offering room. zaman diorang ni dulu kan banyak bagi offering kat tuhan and raja diorang.













antara ukiran yang boleh nampak kat dinding temple ni


the three musketeers (=



philae temple ni terletak kat satu pulau.
dulunya philae temple ni ada kat philae island. tapi disebabkan mesir nak bina high dam kalau tak salah, depa kena pindahkan temple tu pegi tempat yang lagi tinggi.
ada mister ali tu cakap yang maksud 'philae' tu adalah gajah. sebab philae island tu bentuk macam gajah.
sepanjang kami kat aswan and luxor ni, ada sorang tourist guide yang banyak cerita pasal sejarah tempat tempat yang kitorang pegi tu. nama tourist guide tu, mister ali.
masa mister ali cakap yang diorg kena pindahkan temple tu, aku macam tertanya tanya gak.
macam mana depa pindahkan. takkan nak angkut satu temple tu sekaligus.
rupanya, depa pindahkan by bricks.
and masa nak pindahkan tu, depa kena tanda setiap bricks tu dengan nombor. so that bila nak reconstruct temple tu, takkan bercampur.
sebab bila susunan bricks jadi lain, maksud ukiran kat dinding semua akan jadi lain.
ok. kalau tak salah aku, the main god untuk temple ni adalah Isis.
philae temple ni dibina masa zaman dinasti Ptolemaic.
and temple ni jugak pernah dijadikan as coptic church. sebab tu if korang datang, and tengok kat bahagian dinding temple ni, diorang ada ukir coptic cross.
sori lah. aku tak boleh nak cerita banyak pasal history ni.
mister ali tu ada je cerita. tapi otak aku ni kalau receive info pasal sejarah, payah gila nak lekat.
plus nama tuhan zaman mesir purba ni bapak pelik. belit belit lidah nak sebut.
fuhh.

habis je lawat philae temple ni, kami check in hotel.
nice gak la dapat jumpa katil after seharian berjalan.
balik hotel, rehat, solat, basuh muka bagai, then keluar balik.
naik bot untuk pegi botanical island or lebih dikenali as Kitchener's Island..
masa zaman british jajah mesir ni,pegawai british tu yang mintak semua jenis tanaman seluruh dunia untuk ditanam kat pulau tu.
if pegi pulau tu, boleh nampak la macam macam jenis tumbuhan.
kalau yang jenis botanist tu, maybe minat la dengan pokok pokok ni semua.
tapi dah bagi bakal bakal dokter yang masuk, memang takde effect lah kan.
semua jalan jalan amek gambar je. tak hirau dah nama nama pokok, asal usul semua tu.

laluan kat botanical island

dah habis lawat botanical island, kitorang straight pegi nubian island.
untuk pengetahuan semua, nubian ni adalah orang asli mesir.
perjalanan nak pegi nubian island ni, memang lama gila.
kena rentas kawasan yang ala ala amazon gitu.
kena redah arus sungai nil yang laju.

ni yang aku cakap ada feel naik bot kat amazon

on the way pegi nubian island

layan sunset atas bot. Subhanallah. sangat tenang baq hang. (=





redah sungai nil untuk pegi nubian island
sampai kat nubian island tu, pegi tengok rumah tradisional diorang. cantik gak la.
and cat rumah diorang tu, asli kot.
aku tak sure macam mana. cuma diorang takde lah nak guna nippon paint bagai.
and the colour memang nice gila.
kaum wanita nubian ni pakar dalam bab bab mengukir inai or henna.
cantik seyh.
dia ukir dalam 2 minit je.
and hasilnya memang puas hati gila.

rumah tradisional orang nubian
pasar kat nubian island
masa nak balik tu, kitorang kena naik bot jugak. bayangkan la. naik bot, malam malam, sambil layan bintang yang bertaburan.
masing masing tangkap feel baq hang.
terasa tenang kejap bila tengok bintang bintang kat langit.
lupa kejap masalah aku tu.
tapi yang spoilnya, angin dia sejuk kot.
memang tahap gigil habes lah sejuknya tu. aku pulak tak pakai sweater. so memang nice la kan.
masa nak balik from nubian island ni, semua orang dah lapar tahap hape dah.
yela. last kitorang makan dalam 7 jam before tu.
memang masing masing pakat starving la kan.
sampai sampai hotel, kena tunggu makanan siap pulak.
ustaz indon yang masak.
makanan siap je, kitorang terus makan.
after makan, terus tido.
bapak teruk perangai sorang sorang.
dah tu, nak buat guane.
masing masing kepenatan.
faham faham je lah kan.

ok lah. sampai sini je bebelan aku tentang first day rehlah ni.
next entry aku cerita pasal Abu Simbel pulak ok?


p/s : gambar gambar ni semua, credit to kawan aku, mukhlis. semuanya dari kamera dia. kamera aku tinggal kat malaysia. so, terpaksa la cilok gambar orang. hee~



































No comments:

Post a Comment