CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 6, 2013

cakap tak serupa bikin

ouch! ouch!
konpem ada yang terasa kan bila baca tajuk tu.
so, anggap ni as satu teguran yang membina.
aku tau aku bukan orang yang terbaik untuk tegur pasal ni.
tapi inshaAllah aku cuba untuk menyampaikan ilmu walaupun satu ayat.
bukankah itu yang dituntut oleh Baginda SAW?

''wahai orang orang yang beriman! mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi ALLAH jika kamu mengatakan apa apa yang tidak kamu kerjakan..'' [61:2-3] 
haa kau.
Allah dah tegur secara direct dah untuk golongan cakap tak serupa bikin ni.
don worry.
dulu aku pun termasuk dalam golongan ni.
tapi Alhamdulillah, Allah nak bagi kesedaran.
Dia tak bagi secara direct.
tapi indirectly melalui usrah yang aku join kat sini.
ada satu session usrah tu, kitorang kena tadabbur surah As-Shaff ni.
bila baca tafsir ayat 2 and 3, memang rasa ouch! gila.
terkesan, tersedar kejap.
masa tu aku fikir, before ni banyak sangat dah yang aku cakap tapi aku tak buat.
Astaghfirullah.
tapi jangan pulak kita rasa kita tak boleh nak mengubah segala kejahilan dalam diri kita.
ingat Allah ada sebut dalam Al-Quran :
 '' Katakanlah, 'wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. sungguh. Dialah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang..'' [39:53]
see!
rahmat Allah tu luas.
masih belum terlambat untuk kita menghakis kejahilan dalam diri.
ingatlah, sebaik2 yang melakukan kesalahan, adalah mereka yang bertaubat kepada Allah.
so, moral of story kat sini, kalau boleh tu, elakkan lah dari cakap tak serupa bikin.
bagi aku, if cakap tak serupa bikin ni, seolah2 kita memperbodohkan diri sendiri.
aku bukan nak kata aku ni perfect. tak.
aku sendiri pun masih banyak yang aku kena belajar.
masih banyak yang aku kena ubah.
disebabkan Allah sayang, Allah uji aku dengan satu ujian yang aku rasa masa tu lemah sangat lutut.
sampai aku mencari cari sumber kekuatan tu.
padahal kekuatan semua bagai, datangnya dari Allah.
kita ja yang tak sedar.
lalai mengejar keindahan duniawi.
Allahu Allah.
sama sama lah kita berubah untuk terus menggapai redha Allah.
dan moga kita diberikan kekuatan untuk terus istiqamah dalam penghijrahan ni eh?
inshaAllah.

ok, aku chow dulu..! *dah azan subuh*

#p/s : next time aku cerita apa ujian yang Allah turunkan untuk aku tu. =)

1 comment:

  1. Opss, org sini pon trasa jugak. hewhewhew. sebab tu org kate lebih baik diam dari berkata2! :D
    you're right nas! <3

    salam sayang dari org malaysia. hehe

    ReplyDelete