CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, June 18, 2012

random thoughts #2

debat..
ada apa dengan debat ni?
best sangat ke debat?

well. kalau tanya pendapat seorang pendebat, for sure dia akan kata debat ni best.
aku start join debat ni dari aku darjah 6.
masa tu debat kanak kanak je.
baca teks kat depan.
gila noob.
pastu bila masuk sekolah menengah, aku dah stop debat.
sebab aku rasa kurang keyakinan diri.
masa form 4 baru aku berjinak jinak nak masuk balik debat.
masa audition tu, tergagap gagap kat depan sambil baca teks.
baca teks ok! xmain laa bawak kertas kosong nih.

masuk SMAP pulak, aku start join ENGLISH DEBATE.
kat sini la aku belajar bercakap tanpa teks.
mula mula tu sangat blurr kat depan tu.
dah lama lama, jadi ok dah.
join HKSBP masa form 5. dapat kawan baru, pengalaman baru.
abeh form 5, aku senyap balik.
sampai umo dah jejak dua ploh ni, baru join debat balik.
join suka suka je actually.
naseb jumpa dengan senior SMAP dulu.
dia pun tengah cari geng debat.
aku pun direkruit masuk team dia.
target masuk final sebenarnya. (punya dok bajet hebat)
tapi xlepas.
sangkut sampai semi ja.
kalah tipis dengan team 2nd year jugak.
sengit jugak lah match tu.
tapi still bersyukur sebab sampai semi.

ok. apa yang best sangat debat ni.
seriously, debat ni mengajar kita cara critical thinking.
macam mana nak carik idea last minute before debat.
macam mana nak goreng fakta kes untuk dibentangkan.
cara cakap kena yakin even fakta kes merapu.
dibuat masa kita tengah berdebat, pihak lawan bangun bagi izin laluan.
haa kau. memang terkial kejap lah nak goreng isi untuk jawab izin laluan dia tu.
masa debat ni jugak lah, pengetahuan am aku melimpah limpah masuk dalam kepala.
walaupun sebelum ni macam nak taknak tau je kan, tapi bila masuk debat, WAJIB tau semua benda.
baru best nak berdebat.
ni kalau otak kosong ja, nak berdebat pun jadi bosan.
best sebenarnya debat ni.
seriously korang2 kat luar sana, kena try berdebat walaupun sekali.
sumpah lepas tu gian. *ok, itu aku tipu*
tapi serius ah. korang kena try jugak berdebat.

first match with MT PCI

semi final

my team =)

2nd year debaters

Alhamdulillah.. =)

pendebat bajet. =)

with kak awe (my senior kat SMAP)

kalah tapi gembira.. 

le me tengah berdebat


2 comments: