CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, August 30, 2011

syawal di perantauan


"Allahu akbar.. Allahu akbar.. Allahu akbar.. Laa ilaha illallahu wallahu akbar.. Allahu akbar walillahil hamd..."


ALHAMDULILLAH..

berakhir sudah 1 syawal 1432H. aku xsempat nak tido pun sebenarnya. sampai rumah pukul 2. golek2 atas katil, sedar2 dah subuh. terus aku bangun+mandi sunat hari raya+solat subuh.

selalu kat kampung, before gi smbahyang raya tu, makcik2 dah hidang ketupat rendang. tapi kali ni, memang xsempat nak masak. cuma panaskan soto yang depa masak untuk berbuka semalam. sedih kan....



aku dan nadia di pagi raya


pagi raya ni, nak iron baju raya tu, satu hal. dah la baju sutera. konpem lah susah nak iron kan. dekat setengah jam lah aku iron sepasang baju.

pukul 6 pagi tu, dah dengar takbir dari masjid. siap2 lah nak keluar rumah. sekali sampai kat tempat sembahyang tu, imam dah bagi salam. abes solat dah. sedih gila tak sempat nak solat sunat aidilfitri. tapi memang masa aku pegi tu, tempat solat untuk perempuan penuh tahap kau kena solat kat kaki lima depan kedai. sampai ada ja yang berdiri sebab crowded sangat.


pagi 1 syawal yang hening

suasana solat sunat hari raya di mesir


kat mesir ni, standard solat atas jalan ja.





dah tu, kami balik dengan kecewa kuasa enam. sampai rumah, terus tido. haa kau, dah semalam tido 3 jam ja. lps tu, malam xboleh nak tido. memang mata aku berat gila la.lagipun pukul 8 kang dah kena gerak gi bangunan MARA pulak. so, dapat tido kejap pun jadi la kan.

bila kawan aku kejut, rasa macam xnak bangun ja. nak tido. tapi, kang tak feel laa pagi2 raya ni kalau kau tido je manjang. so, bangun je lah. mata aku boleh bukak half ja. mata semua dah bengkak. smpai ada orang ingat aku ni nanges. heh. tolong lah. aku kan gagah. ehh.


muka orang xcukup tidur
(rasa2 kalo panda tengok, mesti dia ingat keluarga jauh. err. -.-'')


kat KSP tadi, tak laa rasa sayu sangat orang. sebab orang yg datang tu, ramai sangat. sampai xcukup tempat nak makan. walid pun cakap, raya tahun ni paling ramai yang datang. kalo macam tahun2 before, ada lah dalam 60-70 orang. ni aku rasa ramai pun, sebab dah balik riot hari tu kan.

juadah raya pulak, ada sate+rendang+nasi minyak+ayam masak merah+kuah kacang+nasi impit+air laici. perghhh. heaven. aku rasa macam ada kat malaysia dah. aku ni pulak, jenis yang makanbanyakmasaraya. kalau nak bukti, gi tanya inche IR-to-be tuh. konpem tanpa berfikir panjang, dia akan setuju dgn statement ni. silap2 kang dia tambah yang aku ni memang semulajadi kuat makan. aku pun taktau macam mana perut aku ni boleh nak masuk semua jenis makanan dalam masa sehari. bayangkan lah, masa aku form 5, pagi raya, aku dah sumbat ketupay+lemang+rendang+kuih raya. sejam lepas tu, aku sumbat mee kari. abes semangkuk pulak tu. gila kau. xpernah dibuat orang. aku ja yang berani nak buat.


sambutan raya kat KSP


ni apa yang aku makan tadi.
(banyak kannnnn????)

aku xstay lama kat KSP. sebab aku pening kepala. yelahhh. kalau dah tido setengah jam ja, memang flat lah aku. xlarat kau nak mendengar lagu raya ni. dalam kepala aku, dah nampak katil+bantal. so, aku ajak nadia balik.

on the way nak balik tu, aku tengok kat jalan, bapak lenganggggggg. xpernah aku tengok jalan selengang tu. kat stesen tram tu pulak, ramai gila budak2. sampai aku terkonpius kejap. hari ni hari raya ke, hari kanak2. dalam tram, memang penuh dengan depa ja. ada pulak aku nampak sorang ni, siap bersimen+besi lagi kat kaki. gagah jugak nak berjalan. kalau laa anak aku macam tu, memang aku gari tangan dia kat katil dah tau sakit, tak gheti2 nak dok rumah. gatal nak berjalan. haihhh.



hari raya @ hari kanak2 mesir??



jalan dari MARA ke stesen tram
(budak2 yg pernah lalu jalan ni, hampa pernah ke nampak jalan selengang ni??)





sekali landing kat katil, terus lelap. penat sangat lah kan sampai xsedar langsung.aku rasa kalau letak c4 kat sebelah aku pun, belum tentu aku bangun. dalam keadaan ni, memang aku akan tidak mempedulikan hal lain.

plannya, petang nak start masak rendang. tapi, kawan ajak gi beraya. abeh, xkan the whole day kau nak berkurung je kan. hari raya ni, keluar laa gi ziarah sahabat handai. baru ada feel raya. ye dak?

haa, tu je lah keja aku sepanjang first day raya ni. bila dengar kawan2 semua dapat skype/call family, aku rasa sedih sangat. dah kalau family aku beraya kat dalam hutan tu, memang harap maap. cuba lagi raya tahun depan. xdapek nya kau nak jumpa line tepon. kalo ada pun, satu bar. tu pun kau kena lekatkan telinga+henpon kau kat dinding. kau gerak je satu cm, hilang terus line. so, kalau aku balik pahang, memang dalam kereta je lah tempat henpon aku bersemadi. apa kes kau nak menunjuk gadget kau yang canggih kalau line tepon pun xdak. xguna bhaii. baek buat campak biawak kat belakang rumah wan aku ja.


ucapan dari walid


juadah hari raya


kuih raya buatan tangan abang2 dan kakak2 senior


sebelum kejadian

1 comment:

  1. sis, sangat beruntung okeh evendo u dok jauh tapi stil dpt mkn all da raya meals...along raya ketiga bru dpt rasa...tuh pun x puas...very lucky okeh...sama jer kita, along pun x dpt call dorang semua..salam raya apatah lagi..duit raya u mau i convert or u sudah rindu duit malaysia?..haha =)

    ReplyDelete