CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, July 12, 2011

Bloody Module~


Salam ‘alaik..
Alhamdulillah, ada jugak kesempatan untuk saya tulis entry baru ni.
Xde lah nak cerita apa sangat. Tapi nak cerita pengalaman saya dan kawan2 yang baru memulakan langkah sebelum bergelar seorang doktor.

Untuk module kali ini, kami belajar tentang BLOOD atau darah. Apa2 saja yg berkaitan dengan darah. RED BLOOD CELLS, WHITE BLOOD CELLS, PLATELETS dan sebagainya. Jadi, memang la banyak experiment yang kami buat ni based on blood kan.

Dipendekkan cerita, semalam, kami kena buat dua experiment untuk mengkaji duration for bleeding time dan coagulation time. Untuk bleeding time ni, kami kena cucuk hujung jari masing2. N bila darah dah keluar, kami kena start amek masa. In the same time, kami kena wipe darah tu by using filter paper. Setiap 30 saat, kami kena wipe kan darah tu without touching the wound. Bila darah dah stop mengalir, rekodkan masa yg diambil. Selalunya, bleeding time ni just about 2-5 minutes according to the bleeding size. Tp kna small wound je lah. Bukannya luka besar2 tu.

Untuk experiment coagulation time ni, kami kena ambil darah kami lagi dan letakkan kat atas slide. Lpas tu, by using sterile lancet (lebih kurang macam jarum kecik lah), kami kena test darah tu untuk tgk dah ada fibrin thread ke belum. Kami kena buat macam dalam gambar tu, setiap 30 saat.


ni laa result untuk blood coagulation.. nampak tak fibrin thread tu??



Nak dijadikan cerita, tangan saya ni senang shaking. Jadi, saya mintak tolong si nawar ni cucuk jari saya. For the first experiment, Alhamdulillah, dpt jugak dia cucuk dengan berjaya. Tapi, buat kali kedua, tiba2 ja dia cucuk jari saya ni dua kali. Tapi mula2 tu ingat xdak apa la. Darah pn xla keluar banyak sangat. sekali malam tadi, tengok2 jari, dah lebam. tapi xpe laa. tak payah la nak blame anyone. semua ni ujian untuk menuntut ilmu kan. anyway, thanx NAWAR sebab bantu saya buat experiment ni! and ni laa hadiah dari nawar buat saya..


by using my own blood.. balik je rumah, terus lekat kat dinding. :)


notakaki : maaf lah kalau gambar tak cantik. guna handphone murah je. :)

2 comments:

  1. phewitttt die punye filter paper tu tak boleh blah laaaaa. smart gile weii..!! ahaks. btw, tak baik simpan darah lame-lame...nanti......errrk!

    ReplyDelete